Insekt på blomst

Med stacking har hele denne humlen blitt skarp. Alt må stå helt stille under fotograferingen. Derfor kan du med fordel bruke selvdøde insekter.

© Shutterstock

Slik får du maksimal skarphet med focus-stacking

Når du tar makrobilder, blir alt foran og bak fokusområdet uskarpt, men med teknikken stacking får du mye større dybdeskarphet.

12. mai 2021 av Kristoffer Engbo

Ingen kameraer kan ta et bilde der alt fra frontlinsen til det fjerneste punktet er skarpt. Og jo nærmere kameraet motivet er, desto mindre blir dybdeskarpheten.

Fokuserer du fra ti meters avstand med en brennvidde på 100 mm og blender F8.0 , vil du med et fullformatkamera få en dybdeskarphet på omkring fem meter. Her vil alt innenfor cirka to meter foran fokuspunktet ditt og tre meter bak være skarpt.

Men tar du makrobilder og fokuserer på cirka 40 centimeters avstand med det samme utstyret, synker dybdeskarpheten til mindre enn én centimeter. Det er ikke nok til å dekke en blomst eller et insekt, så store deler vil bli uskarpt.

>Les også: Slik får du perfekte HDR-bilder

Nærbilde av blomst

I makrobilder er det vanligvis bare en liten del av motivet som kan bli skarpt.

© Shutterstock

Dette kan du løse med teknikken fokus-stacking, og her veileder vi deg gjennom fotografering, justering, utstyr og mye mer så du får skarpere bilder.

Hva er focus-stacking?

Stacking betyder å stable og det er en teknikk der du tar flere bilder av et motiv og flytter fokus eller endrer avstanden til motivet en anelse mellom hvert bilde.

Hvor mange bilder som må til, kommer an på motivet og utstyret. Dette kan være alt fra to til flere hundre bilder.

Deretter setter du sammen bildene, eller stabler dem / lager bunker, til ett bilde i bildebehandlingen, der dybdeskarpheten er mye større.

Det finnes også kameraer med en integrert funksjon som tar seg av fotograferingen og deretter smelter sammen bildene selv.

Du får likevel høyere kvalitet ved å ta bildene enkeltvis og sette dem sammen på datamaskinen.

Hvilke motiver egner seg for focus-stacking?

Teknikken blir spesielt mye brukt til makrofotografering, siden dybdeskarpheten er ekstremt liten så nært motivene.

Focus-stacking kan likevel også være velegnet for landskapsbilder der du vil ha både en blomst i den nærliggende forgrunnen og fjellene ute i horisonten skarpe, men i denne artikkelen konsentrerer vi oss om makro.

>Les også: Alt du må vite om makrofotografering

Landskap

I landskapsbilder som dette, hvor alt fra steinene svært nær kameraet til den fjerne horisonten må være skarpt, kan du bruke stacking.

© Shutterstock

Du kan øke dybdeskarpheten ved å velge en liten blenderåpning, for eksempel F22, men på de minste blenderåpningene blir ikke bildene like skarpe som på for eksempel F8.0, og en liten blender krever også lengre lukkertider eller høyere ISO-verdi.

Derfor tar vi ofte disse bildene på en blender rundt F8.0, hvor dybdeskarpheten ikke er riktig så stor.

Denne fotograferingen tar tid, så motivene må stå helt stille. Det fungere altså dårlig mens det blåser eller til bilder av for eksempel levende dyr.

Hvilket utstyr bruker du til focus-stacking?

Til makrobilder kan du klare deg med kamera og objektiv og bruke en teknikk der du tar bildeserier og går nærmere og lenger bort fra motivet mens du fyrer løs.

Imidlertid er det vanskelig å mestre denne teknikken, så vi anbefaler som et minimum å bruke et stativ.

Du kan bruke et vanlig kulehode, men blir du bitt av basillen, finnes det egne fokusskinner som lar deg flytte kameraet svært nøyaktig mellom hvert bilde. De kan stå selv eller settes på stativ.

Du får en mekanisk fokusskinne får fra rundt 1500 kroner. Her vrir du på en knapp for å flytte kameraet for eksempel én millimeter nærmere motivet.

Fokusskinne

På denne fokusskinnen fra Manfrotto vrir du på en knapp for å flytte kameraet.

Du kan også få elektroniske fokusskinner. 

De har en motor og flytter kameraet mellom hvert bilde selv og styrer kameraet, så du trenger bare å starte opptakene. 

De koster fra rundt 2600 kroner.

De beste kamerainnstillingene for makro

Når du fotograferer på stativ, velger du blenderprioritet, A eller Av, og en blender på rundt F8.0. Velg ISO 100, som gir minst støy. Kameraet tar seg av lukkertiden, som ikke er avgjørende når alt står stille.

Gå tett på og still inn fokus manuelt på den del av motivet som er nærmest deg. Sett selvutløseren til to sekunder så kameraet rekker å falle til ro når du trykker på utløserknappen.

>Les også: Slik bruker du ISO-innstillingene

Slik tar du bildene

Når kameraet er satt opp og stilt inn korrekt, tar du det første bildet du skal bruke i stackingen din. Har du ikke en fokusskinne, kan du vri på fokusringen på objektivet så du flytter fokus rundt en millimeter lenger bort fra kameraet. Det er imidlertid vanskelig å være presis. Det kan være enklere å flytte motivet litt nærmere kameraet.

Fotograferer du uten stativ, velger du den raskeste bildeserien og beveger deg forover mens kameraet fyrer løs.

Bruker du mekanisk fokusskinne, tar du det første bildet og vrir på knappen så kameraet kommer rundt en millimeter nærmere motivet. Ta et nytt bilde, vri på knappen igjen og fortsett på denne måten til den bakerste delen av motivet er skarp.

Med en elektronisk fokusskinne setter du opp utstyret, og så begynner du fotograferingen ved hjelp av en app til fokusskinnen.

>Les også: Dette betyr blendertallene på objektivet ditt

Slik setter du sammen bildene

Bildene settes sammen i Photoshop eller i et eget program som er laget spesielt for dette.

I Photoshop velger du Fil, Skript og Last inn filer i stakk.... Velg Bla gjennom... og marker alle bildene du har tatt til en stack. Klikk på OK.

Nå samler Photoshop alle bildene i et dokument, hvor hvert bilde er sitt eget lag. Marker alle lagene. Velg Rediger og Bland lag automatisk.... Marker Stakk bilder. Klikk på OK.

Stacking i Photoshop

Marker gjerne trådløse toner og farger for et flottere resultat.

Deretter kan du beskjære hvis du har fått skjemmende kanter. Velg Lag og Samkopier billede

For best resultat kan du bruke egne stacking-programmer. Mange entusiaster foretrekker Helicon Focus og Zerene Stacker.