Slik slår du kameraets motivprogrammer

Glem alt om motivprogrammene under ikonene med silhuetten, fjellet og løperen. Vi guider deg til hvilke programmer du bør bruke i stedet for motivprogrammene så du får langt bedre bilder.

24. oktober 2019 av Jeppe Vestergaard

I langt på vei de fleste kameraer kan du la kameraet styre innstillingene i forhold til forskjellige motivtyper. Programmene som gjør dette kalles motivprogrammer.

Ofte ligger motivprogrammene som ikoner på programhjulet. Hvis de ikke gjør det, ligger de ofte samlet under teksten SCN på programhjulet. Når du har valgt SCN må du så velge motivet ditt i en undermeny.

Motivprogrammene kan være smarte, men de er langt i fra en garanti for å få perfekte bilder.

Vi har valgt tre motivprogrammer som du alltid bør erstatte med andre innstillinger. I tillegg har vi ett motivprogram i ermet som du kommer til å bruke hele tiden.

> Les også: Få styr på programhjulet i kameraet.

Dropp motivprogrammet Sport

Programhjul med motivprogrammer på

Her er motivprogrammet sport markert med rød farge.

© Shutterstock

Motivprogrammet Sport eller Action er ofte gjengitt med ikonet av en løper.

Setter du kameraet på dette motivprogrammet vet kameraet at det skal fange et motiv i bevegelse.

Det betyr at det legger vekt på en raskere lukkertid enn f.eks. å velge en lav ISO. Under vanskelige lysforhold kan sportsprogrammet gi kornete bilder hvis det f.eks. bruker for høy ISO.

Kameraet vet heller ikke om motivprogrammets lukkertid er rask nok til fotball eller f.eks. en gymnastikkutøver, som krever enda raskere lukkertid enn fotball.

I stedet for å bruke motivprogrammet Sport, bør du velge lukkertidsprioritet. På programhjulet velger du S eller Tv på et Canon-kamera.

Nå har du selv kontroll over lukkertiden og ISO. Blenderen styrer derimot kameraet. Nå er det du som forteller kameraet hvilken lukkertid som er perfekt til akkurat den sporten du fotograferer

> Les også: Slik bruker du lukkertidsprioritet.

Slik slår du motivprogrammet Landskap

Programhjul med motivprogrammer på

Her er motivprogrammet Landskap markert med rød farge.

Stiller du kameraet på Landskap, vil kameraet automatisk sørge for at du får en liten blenderåpning, altså et høyt F-tall som f.eks. F11, så du får både forgrunn og bakgrunn skarp.

Det er i prinsippet fint til mange typer landskapsbilder. Problemet er imidlertid at kameraet verken vet når du knipser håndholdt, eller hva toleransen din er for f.eks. ISO-støy.

Du kan slå landskapsprogrammet ved å velge blenderprioritet på kameraet. Programmet heter enten A eller Av på et programhjul på et Canon-kamera.

Nå velger du selv hvor stor eller liter blenderåpningen skal være. Du kan f.eks. også velge hvordan kameraet skal måle lyset i scenen. Og så kan du selvfølgelig styre ISO selv.

Blenderprioritet er smart hvis du f.eks. har behov for å få med mer lys inn i kameraet for f.eks. å få en rask lukkertid. Det kan en større blenderåpning bidra til.

Det er også langt fra sikkert at du har behov for å få både forgrunn og bakgrunn skarpe når du fotograferer landskaper. 

Derfor bør du droppe landskapsprogrammet.

> Les også: Slik bruker du blenderprioritet i kameraet.

Glem motivprogrammet Portrett

Programhjul med motivprogrammer på

Her er motivprogrammet portrett markert med rød farge.

Bildet av et ansikt på programhjulet er en klassiker. Det er motivprogrammet for portrettbilder.

Her prioriterer kameraet en stor blenderåpning, altså et lavt F-tall som f.eks. F2.0, så dybdeskarpheten blir liten. Det vil si at motivet ditt står skarpt, mens bakgrunnen er sløret.

Når du bruker portrettprogrammet er det ikke alltid kameraet vet om du f.eks. bruker zoom når du fotograferer portretter. Når du zoomer får du automatisk en mer sløret bakgrunn. Derfor er det ikke sikkert at du trenger en meget stor blenderåpning, som f.eks. kan gi uskarpe områder i et portrett.

I stedet for å bruke motivprogrammet Portrett, bør du igjen bruke programmet Blenderprioritet. Her velger du selv hvor stor eller liten blenderåpningen skal være.

Alternativt kan du bruke Manuell, hvor du selv styrer alle kameraets innstillinger. Det gir deg alltid størst kontroll.

> Les også: Her er de beste kamerainnstillingene for portrettbilder.

Her bør du faktisk bruke et motivprogram

I nyere kameraer er ett av motivprogrammene meget brukbart. Motivprogrammet du bør bruke heter normalt Håndholdt tussmørke eller Håndholdt nattscene. Programmet kan ofte finnes under ikonet med en halvmåne og en hånd.

Motivprogrammet sørger for at kameraet raskt tar fire bilder, som det så kombinerer til ett inne i kameraet.

Det kombinerte bildet blir lysere enn et vanlig bilde. I tillegg gir kombinasjonen av bilder færre rystelser, da du ellers måtte brukt en lengre lukkertid, og det gir ofte rystelser når du knipser håndholdt.

Bruk motivprogrammet  når du f.eks. knipser håndholdt i byen om kvelden. Du må imidlertid huske på at når kameraet tar fire bilder, kan det by på problemer hvis det er mye bevegelse i bildet. Der er nemlig en liten forsinkelse mellom hvert enkelt bilde.

> Les også: Dette betyr knappene på kameraet ditt.

En gate fotografert i lav belysning

Med motivprogrammet Håndholdt tussmørke eller Håndholdt nattscene får du flere detaljer i bildet ditt. Det skyldes at kameraet setter sammen fire bilder for å få mer optimale lysforhold og unngå rystelser.