Mann står på fjelltopp og fotograferer med telefonen sin
© Shutterstock

5 tips for å ta episke landskapsbilder med telefonen

Mobilprodusenten OnePlus ga fotografene til National Geographic et oppdrag. Kunne de ta imponerende landskapsbilder med en kameratelefon? Se hvordan det gikk og få tipsene våre for hvordan du selv utnytter hele potensialet i telefonen din.

24. oktober 2019 av Jeppe Vestergaard Jensen

OnePlus utfordret en rekke dyktige fotografer fra National Geographic til å teste nye OnePlus 7 Pro i naturen. 

Det resulterte i en rekke forbløffende landskapsbilder, og det er vanskelig ikke å bli inspirert til å gjøre det samme - eller i hvert fall å prøve på det.

Her gir vi deg 5 enkle tips som tar deg enda nærmere et mesterverk.

1. Styr fokus selv

Med sine automatiske funksjoner kan telefonen din hjelpe deg med å ta flotte bilder, men de sikrer deg ikke nødvendigvis riktig fokus eller eksponering i for eksempel landskapsbilder. 

I stedet for å la telefonen bestemme kan du stille kameratelefonens fokus selv. Det gjør du ved å trykke på skjermen, der du vil at fokus skal ligge.

I noen motiver kan du også gjøre bildet mer interessant hvis du gjør bakgrunnen uskarp. Du kan for eksempel stille skarpt på leirbålet i forgrunnen og ha en imponerende fjellkjede i bakgrunnen ute av fokus.

Det kan også hende at motivet blir flottest hvis du har både forgrunnen og bakgrunnen skarpe. Vil du det, kan du regne ut dybdeskarphetsområdet så både forgrunn og bakgrunn blir akseptabelt skarpe.

> Les mer om hvordan du bruker dybdeskarphetsområde og får alt skarpt her.

Landskapsbilde med stein i forgrunnen

Her har National Geographics fotografen Andy Barton fotografert en fjellklatrer. Ved å stille fokus selv har han fått mer av forgrunnen skarp.

© Andy Bardon, National Geographics

2. Bruk lang lukkertid

I de fleste nye kameratelefoner er det mulig å velge lukkertiden selv. Det kan du utnytte til for eksempel å få dramatiske skyer eller sløret vann.

Gå for et tidspunkt rett etter soloppgang og like før solnedgang. Da er nemlig ikke lyset sterkere enn at du kan bruke en lang lukkertid med laveste ISO-verdi på kameratelefonen.

Kyststrekning fotografert med langlukkertid

Sett eventuelt telefon på en stein eller i skoen din hvis du ikke vil ta med et stativ til mobilbildene dine.

© Carlton Word Jr. / National Geographics

Sett kameratelefonen til en lukkertid på minimum et par sekunder hvis du vil ha sløret vann eller dramatiske skyer.

På Android telefoner kan du ofte bestemme lukkertiden selv hvis du bruker kameraets Pro-mode.

Har du derimot en iPhone må du bruke en tredjeparts-app som kan ta full kontroll over kameraet i telefonen din.

Vil du vite mer om lukkertid og eksponering, kan du lese dette.

3. Knips i HDR

I dag er telefonene så gode at de også tar flotte bilder med HDR.

HDR fungerer slik at telefonen tar flere bilder med forskjellig eksponering og deretter setter dem sammen til ett bilde.

Med metoden får du opplyste skygger, men også korrekt eksponerte høylys.

Utnytt funksjonen til landskap, hvor du for eksempel tidlig om morgenen sliter med å få opplyste skygger i forgrunnen og samtidig har problemer med å unngå utbrente høylys i bakgrunnen.

> Les også: Slik får du perfekte HDR-bilder.

Landskapsbilde fra en skog med skygger og sol.

Bruker du HDR til et landskapsmotiv som dette, kan du få mange detaljer i sollyset, men også i skyggene.

© Andy Bardon, National Geographics

4. Hent fram telefonens rå-kraft

Farger i landskapsbilder er alfa og omega. Derfor er det viktig at du stiller inn kameratelefonen din til å knipse i råformat.

Tar du bilder i råformat, kan du nemlig alltid endre fargene i bildebehandlingen. Det betyr at du kan gjøre solnedgangen eller soloppgangen din ekstra spennende, fordi du for eksempel kan gjøre bildet varmere eller kjøligere – uren å ødelegge fargene i bildet.

Les også: Fem gode grunner til å knipse i RAW.

skogbilde i varme toner

Knipser du i RAW, kan du endre fargene i bildet uten å ødelegge dem. Synes du for eksempel at hvitbalansen er blitt helt feil, så kan du endre den i bildebehandlingen etterpå.

© Andy Bardon, National Geographics

5. Bruk det du har rundt deg

Når du er på farten med telefonen, er det ikke alltid du gidder å drasse med deg ekstrautstyr. Derfor er det viktig å se etter muligheter med det du alltid har med deg.

Har du for eksempel med deg solbriller, kan du bruke dem som ND-filter til kameratelefonen din. Har du med høretelefoner, kan du bruke dem som fjernutløser ved å trykke på play-knappen.

Du kan også sette opp telefonen mot en stein, mot ei lue eller nede i skoen så telefonen står stabilt. Dermed får du lange lukkertider uten vibrasjoner i kameraet.

Vil du vite mer om å ta gode landskapsbilder og naturfenomener, kan du se videoserien Slik fotograferer du 10 flotte naturfenomener med mesterfotografen Mads Peter Iversen.

Se mestrene på jobb i Digital FOTO

I Digital FOTO 16/2019 kan du se hva fotografene fra National Geographic fikk ut av OnePlus 7 Pro-telefonen da de var på tur i fjerne avkroker i USA.

Du kan også lese intervjuet vårt med fotografen Alain Schroeder, som forteller om sin prisvinnende og heseblesende fotoserie, Kid Jockeys.

I tillegg får du selvfølgelig nyheter, anmeldelser og ikke minst veiledningen vår for hvordan du fotograferer i byen – med alt det innebærer.

Hvis du ikke abonnerer ennå, har vi en rekke spennende tilbud til deg akkurat nå.

Akkurat nå kan du få et smart supermakrokamera med Wi-FI sammen med to numre av Digital FOTO for bare kroner 49,50 + porto og ekspedisjon. Se tilbudet her.

Så fort du har bestilt abonnementet ditt, får du tilgang til Fordelssonens mange videoer og veiledninger.

Du kan også lese de nyeste utgavene av Digital FOTO på nettbrett eller smarttelefon med appen Wype.