Skap de beste forutsetningene for bildene dine ved å sjekke disse fem innstillingene før du går ut og fotograferer.

Ingenting er verre enn å komme hjem og finne ut at du har fotografert med helt feil innstillinger. Se sjekklisten vår her. 

© Shutterstock

5 innstillinger du alltid bør sjekke før du fotograferer

Overbelyste, rystede bilder med et blålig skjær. Du kan lett ødelegge bildene dine hvis du ikke nullstiller kamerainnstillingene før du går ut og fotograferer.

27. juni 2018

Fotografer som påstår at de aldri har klart å fotografere med gamle, feil innstillinger, lyver. 

Det har skjedd med alle som har fotografert på noe annet enn automatisk program – og det vil helt sikkert også skje med deg hvis ikke du er oppmerksom. 

Derfor får du nå en sjekkliste slik at du kan forsikre deg om at det neste bildet du tar, ikke blir totalt ubrukelig. 

Hvis du har fiklet med én eller flere av disse innstillingene, er det nemlig ganske stor sannsynlighet for at du glemmer å nullstille dem igjen når du er ferdig. 

1. Opptaksprogram

Hvis du har tatt bilder på manuell, er det for mange en risiko for at det første bildet du tar neste gang du tar opp kameraet, blir for lyst eller for mørkt.

Generelt anbefaler vi at du setter kameraet på blenderprioritet, for da trenger du bare konsentrere deg om å justere blenderåpningen, men det kan være situasjoner der lukkerprioritet eller manuell er bedre. 

Dette er imidlertid langt fra regelen, og det er ergerlig å ta fram kameraet når det oppstår en flott fotomulighet – bare for å oppdage at lukkertiden står på 13 sekunder.

Så sjekk alltid at du har valgt det riktige programmet, når du drar kameraet opp av vesken. 

Les også: Få kontroll på programhjulet i kameraet ditt

2. ISO

Hvis du skal fotografere innendørs i svak belysning, er du som regel nødt til å gå høyt opp i ISO-verdi. 

Men husk å redusere ISO-verdien igjen etterpå hvis du vil unngå unødvendig ISO-støy når du beveger deg ut. 

Det samme gjelder hvis du har valgt en lav ISO-verdi og går inn. 

Husk alltid å sjekke ISO-verdien før du begynner å fotografere. 

Les også: 6 ting du ikke visste om ISO

3. Hvitbalanse

Det er ikke alltid kameraets automatiske hvitbalanse treffer korrekt, og særlig i blandingslys kan det være lurt å stille hvitbalansen manuelt slik at så du får en nøyaktig fargegjengivelse. 

Men hvis du glemmer å sette hvitbalansen tilbage til auto, vil de neste bildene dine se ut som om de er tatt på en annen planet. 

En hvitbalanse satt til for eksempel tungsten, vil gi deg helt blå bilder hvis du fotograferer ute i dagslys. 

Les også: Slik får du flottere fargebilder

Hvitbalanse

Hvis du har stillet kameraets hvitbalanse til tungsten og i stedet fotograferer i dagslys, vil bildene dine bli svært kalde og blå. Husk derfor å sette hvitbalansen tilbake på auto.

© Shutterstock

I denne videoen fra Fotoskolen i Fordelssonen går vi helt i dybden på hvitbalansen i kameraet ditt (bare for abonnenter)

4. Fokus

For det meste vil du nok la kameraet eller objektivet ditt stå på autofokus.

Og dette gjør det utrolig vanskelig å huske å skru på autofokus igjen, hvis du noen gang trenger å slå det av – for eksempel for å ta bilder av fyrverkeri eller makro.

Husk alltid å slå på autofokus før du legger bort kameraet, hvis du velger å fotografere med manuelt fokus.

Les også: Kom i gang med manuelt fokus

5. Eksponeringskompensasjon

Fotograferer du på blenderprioriteret eller lukkerprioritet, er eksponeringskompensasjon til stor hjelp hvis bildene dine blir litt for lyse eller litt for mørke.

Det er veldig smart hvis du for eksempel fotograferer i motlys.

Men stiller du kameraet til å overeksponere med bare ett stopp – og glemmer å slå av funksjonen igjen – vil alle de kommende bildene dine bli overeksponerte.

Og tro oss - det kan ta litt tid og fundering før man oppdager den feilen.

Les også: Slik fungerer eksponeringskompensasjonen i kameraet ditt

Nullstill kameraet ditt på et minutt

I boksen under kan du se hvordan du enkelt "nullstiller" kameraet ditt før du legger det tilbake i vesken. 

På den måten er du alltid sikker på å få et noenlunde greit bilde neste gang du lynraskt må ta fram kameraet. 

Sjekkliste for nullstilling av kameraet ditt

  • Opptaksprogram: Blenderprioriteret A/Av
  • ISO: Auto
  • Lysmåling: Evaluerende
  • Autofokusmetode: Enkeltbilde/One Shot
  • Fremføringsmetode: Kontinuerlig
  • Hvitbalanse: Auto
  • Eksponeringskompensasjon: 0

OBS: Dette er bare våre foretrukne innstillinger, og det kan hende det er andre funksjoner som fungerer bedre for deg. 

Canon 60D

Her er kameraet stilt til manuelt fokus (MF) og spotmåling. Disse to innstillingene kan gi deg problemer hvis du ikke får satt dem tilbake til autofokus og for eksempel evaluerende lysmåling. 

Få flere tips og triks om fotografering i Fotoskolen i Fordelssonen. Her ser vi gjennom enkle videoer på alle funksjonene i kameraet ditt. 

I Fordelssonen finner du også samlekortene våre, hvor vi går gjennom funksjonene og gir deg oppgaver underveis. 

Få full tilgang til Fordelssonen i dag med ett nummer av Digital FOTO for kun 29 kroner.