Løft bildene dine av Melkeveien til nye høyder

Du kan få helt fortryllende bilder av Melkeveien, men det krever at du er oppmerksom på for eksempel forgrunnen. 

© Olli Sorvari

Slik løfter du bildene dine av Melkeveien til nye høyder

Det finnes tusenvis av bilder av Melkeveien, og veldig mange av dem er ikke mer enn det – et bilde av Melkevejen. Her ser du hvordan du får bildene dine av nattehimmelen til å stråle.

19. august 2020 av Sarah Marie Winther

Når det handler om å fotografere Melkeveien, er det ikke så mange måter å takle det rent teknisk.

Lyset fra stjernene og stjernetåkene er nemlig så svakt at du må bruke maksimal blenderåpning, øke ISO-verdien skikkelig og velge en lukkertid som er akkurat så lang at stjernene ikke lager spor på himmelen. 

Dette høres jo ut som en ferdig oppskrift, men det er faktisk litt mer du kan gjøre for å få et mer imponerende bilde som skiller seg ut. 

Finn det perfekte stedet i dagslys

Uansett hvor vakker stjernehimmelen er, vil en kjedelig forgrunn resultere i et kjedelig bilde. Med andre ord er det like viktig at du finner en interessant forgrunn, som det at Melkeveien er synlig og tydelig på himmelen.

Det er stort sett umulig å vurdere et landskap i mørket, så bestem deg for et sted på forhånd og gå en tur dit i dagslys.

Finn ut av hvilken vinkel du må fotografere fra for å få den mest interessante komposisjonen, og marker stedet du skal stå, for eksempel med en stor stein eller et par greiner, så du kan finne tilbake dit når det er mørkt.

> Les også: Dette kan du oppleve på himmelen i år

Bruk en hodelykt i mørket

Mange vil bruke telefonen sin eller en lommelykt til å lyse på kameraet i mørket. Men det blå lyset ødelegger nattsynet ditt, og det gjør at du må bruke unødvendig mye tid på å venne øynene dine til mørket igjen.

Bruk i stedet en hodelykt med en innstilling for rødt lys. Du kan kjøpe disse for noen få hundrelapper, og da har du begge hendene ledige til å betjene kameraet.

> Les også: Slik fotograferer du fascinerende nordlys

Invester i en smart dings

Hvis du for alvor er blitt bitt av å fotografere Melkeveien og vil ha enda skarpere og renere bilder, kan du vurdere å investere i en såkalt startracker.

Dette er en anordning du fester mellom kamerastativ og kameraet, og som beveger kameraet i samme retning og med samme hastighet som stjernene. 

Dermed kan du bruke lukkertider på mange minutter uten å få stjernespor, noe som gjør at du også kan senke ISO-verdien betraktelig.

De fleste store astrofotografer bruker denne dingsen, og den fås i både budsjett- og luksusversjoner fra et par tusen kroner og oppover. 

> Les også: Slik velger du riktig kamerastativ

Løft bildene dine av Melkeveien til nye høyder

Med en startracker kan du ta knivskarpe stjernebilder uten kornene fra høye ISO-verdier du vanligvis ser i bilder av Melkeveien.

© Olli Sorvari

Intervju med Melkeveiens mester

En av dem som bruker startracker, er den finske fotografen Olli Sorvari. De vakre bildene hans av stjernehimmelen er kjempepopulære Instagram, og du ser dem på denne siden. 

I Digital FOTO nr. 13/2020 har vi snakket med Olli Sorvari, og du kan blant annet lese om hvorfor han brukte et helt år på å komme i gang med å bruke startrackeren, som han i dag ikke klarer seg uten.

Du kan også lese om hvordan han måtte hoppe over å sove i Marokko, hvor Melkeveien var vakrest fra klokken tre til klokken seks om natten, og om justeringene han alltid gir råformatfilene sine i Lightroom.

Hvis du ikke abonnerer enda, kan du akkurat nå få to magasiner og den splitter nye fotoboken «Bli en bedre fotograf» for bare 49 kroner! Boken er en komplett og anvendelig veiledning til de viktigste motivene, og du får for eksempel mange tips til å fotografere månen, Melkeveien og nordlyset.