Blenderjustering på objektiv.
© Shutterstock.com

Velg riktig blender i kameraet

Blenderen er avgjørende for hvor gode bildene dine blir, men hvilken blenderverdi bør du velge? Her veileder vi deg til de riktige F-tallene i kameraet, avhengig av hva du fotograferer.

6. november 2019 av Kristoffer Engbo

Blenderverdien i kameraet har en avgjørende påvirkning på hvordan motivene dine vil ta seg ut. Med blenderen kan du sikre deg korte eller lange lukkertider, og du kan kontrollere dybdeskarpheten og for eksempel få en uskarp bakgrunn.

Det er ikke bare én blenderinnstilling som er best. Det kommer helt an på motivet og hva du vil vise med det.

>Les også: Dette betyr blendeverdiene på objektivet ditt

Blenderen er et variabelt hull i objektivet som du kan styre fra kameraet eller på selve objektivet. Er hullet stort, bruker du et lavt blendertall, for eksempel F2.8, og med et høyt blendertall, for eksempel F22, er hullet lite.

Bilde av blomst med uskarp bakgrunn

Med en stor blenderåpning får du en liten dybdeskarphet så for eksempel bakgrunnen blir uskarp. Her har vi brukt F1.2, hvor det også slipper mye lys inn i kameraet, så vi kunne knipse på ISO 100 og 1/4000 sekund.

© Kristoffer Engbo
Bilde av blomst med skarp bakgrunn

Med et lite hull og et høyt blendertall, her F16, slipper det ikke inn så mye lys, så lukkertiden måtte opp på 1/80 sekund og ISO opp på 320. Her er dybdeskarpheten større så bakgrunnen ikke blir så uskarp.

© Kristoffer Engbo

Under kan du se hva de forskjellige blenderområdene egner seg til.

Blender F0.95-F2.8

De aller største blenderåpningene gir en ekstremt liten dybdeskarphet og en kraftig bakgrunnssløring. Derfor er de veldig godt egnet til portretter, hvor man virkelig kan isolere personen.

Siden dybdeskarpheten er veldig liten vil for eksempel øyenbrynene være uskarpe, mens øyet er skarpt når du fotograferer ansikter. Pass derfor godt på at viktige deler ikke blir uskarpe. De store blenderåpninger blir ofte brukt på litt større avstand når man fotograferer i halv- eller helfigur.

På grunn av den litt større avstanden blir dybdeskarpheten litt større. Imidlertid er den fortsatt veldig liten. På to meters avstand med et objektiv på 58 mm F0.95 får du en dybdeskarphet på bare sju centimeter. På denne avstanden kan du ta portrettbilder i halvfigur.

På disse blenderåpningene slipper det naturligvis også inn veldig mye lys til bildebrikken. Bruk dem derfor hvis du må ha så korte lukkertider som mulig. De er også godt egnet for svakt lys, så du kan bruke forholdsvis korte lukkertider og lave ISO-verdier for å unngå uskarpe og støyfylte bilder.

>Les også: Slik bruker du blenderprioritet i kameraet ditt

Blender F3.2-F7.1

Med normal- og teleobjektiver kan det ofte være verdt det å bruke litt mindre blenderåpninger når man tar portrettbilder, så dybdeskarpheten blir større. Da blir en større del av ansiktet skarpt.

>Les også: Forstå dybdeskarphet på 5 minutter

Bruker du et lyssterkt objektiv, vil som regel også skarpheten være litt bedre når du blender ned, og du kan unngå for eksempel mørke bildehjørner.

Fotograferer du for eksempel landskap håndholdt, kan det være lurt å holde seg i dette området, hvor du kan få korte lukkertider og unngå rystelser, særlig hvis du bruker vidvinkel.

Landskap

I dette landskapsbildet var F5.6 tilstrekkelig for å få dybdeskarphet i hele bildet.

© Kristoffer Engbo

Fokuserer du på en avstand på fem meter fra kameraet, vil alt som er lenger unna enn cirka 2,5 meter, bli skarpt når du bruker F4.0 på et objektiv på 24 mm.

Blender F8.0-F16

Disse blendeverdiene egner seg godt til blant annet landskap og arkitektur, hvor du vil ha mange detaljer og stor dybdeskarphet. En tommelfingerregel er at objektiver tegner skarpest på rundt F8.0. 

De forholdsvis små blenderåpningene er også svært godt egnet for makro. Dybdeskarpheten er nemlig ekstremt liten på så nært hold, og på for eksempel F4.0 kan den være under en millimeter, så med for eksempel F16 blir et litt større område skarpt.

Makrobilde av blomst

Selv på blender F10, som vi har brukt her, blir dybdeskarpheten svært liten når man er tett på makromotivene.

© Kristoffer Engbo

Hold øye med lukkertidene hvis motivene eller kameraet beveger på seg. Siden det ikke slipper inn så mye lys i kameraet, kan lukkertidene nemlig bli så lange at det kan bli bevegelsesuskarphet eller rystelser. Ofte er det lurt å bruke et stativ. 

Blender F18-90

Du bruker de aller minste blenderåpningene når du for eksempel vil ha så lange lukkertider som mulig. Dette kan være hvis du vil ha en myk overflate i vannkanten, der vannskvulp blir uskarpe av en lang lukkertid. Med en liten blenderåpning og laveste ISO-verdi sikrer du deg lange lukkertider.

De minste blenderåpningene brukes også hvis du vil ha en stjerneffekt i lyskilder – for eksempel solen eller gatelykter.

Fjelllandskap med stjerneffekt i solen

En liten blenderåpning på F20 har gitt en stjerneeffekten i solen. 

© Kristoffer Engbo

Dybdeskarpheten er selvfølgelig veldig stor på disse verdiene, men den generelle skarpheten er sjelden imponerende. På grunn av et optisk fenomen kan bildene se litt uskarpe ut når du velger disse verdiene.

> Les også: Derfor bør du ikke fotografere på de minste blenderåpningene

Hvor lille blenderåpningen du kan velge, er, kommer an på objektivet. På noen er F22 den minste åpningen.