Bro fotografert i blåtimen

Lyset i blåtimen er så svakt at du som oftest vil måtte bruke et kamerastativ for ikke å få rystede bilder.

© Shutterstock

Slik sikrer du deg knivskarpe landskapsbilder

Landskapsbilder er mest imponerende, når de er helt skarpe – og det er faktisk relativt lett å få til det, men det er noen faktorer du må være spesielt oppmerksom på. Her får du oppskriften på skarphet.

6. januar 2020 av Sarah Marie Winther

Det er spiller absolutt ingen rolle hvor flott sollyset faller eller hvor velkomponert landskapsbildene dine er – hvis de er uskarpe, for da er de ubrukelige.

Heldigvis er det flere småting du kan gjøre for å sikre deg at bildene dine blir skarpe fra forgrunn til bakgrunn – helt fra å velge riktig kamerainnstilling til å forsikre deg om at kamerastativet står helt stabilt. 

> Les også: 5 tips for bedre landskapsbilder

1. Sørg for å stramme alle skruene på kamerastativet ditt

Hvis det bare er én liten del på kamerastativet som ikke er strammet så mye som bare mulig, kan det gjøre at bildene blir rystede.

Husk for eksempel at den lille platen som er skrudd fast under kameraet ditt, også må sitte helt stramt for å holde det fast.

Og selv om du har strammet den før du begynner å ta bilder, kan den likevel bli løs i løpet av fotograferingen, så hver gang du flytter stativet eller bare rekomponerer bildet, strammer du den igjen.

> Som abonnent får du blant annet den store e-boken vår om landskabsbilder. Les mer om den her.

Landskap med tre og snø i solnedgang

Et kamerastativ består av mange forskjellige deler, og alle må være helt strammet når du begynner å ta bilder. Ellers kan du risikere bevegelsesuskarphet. 

© Shutterstock

2. Heng en ryggsekk i kroken under stativet

Mange kamerastativer er utstyrt med en krok nederst på midtstangen, og hvis du henger ryggsekken din eller noe annet tungt på kroken, kan du stabilisere stativet enda mer. 

Dette er spesielt smart hvis det blåser hardt.

> Les også: 5 tips for bedre bilder i snøen

3. Hold fingrene unna stativet under fotograferingen

Hvis kameraet er utsatt for bare den minste bevegelse mens lukkeren er åpen, kan det resultere i uskarpe bilder, så ikke ta på kamerastativet når du har trykket på utløserknappen.

Hvis det blåser mye, løfter du også kamerareimen opp i luften så den ikke rører stativet under fotograferingen. Sterk vind kan få reimen til å slå mot stativet, og det skaper også bevegelse. 

> Les også: Slik tar du enkle og vakre landskapsbilder

4. Bruk selvutløser eller fjernutløser

En annen og enkel metode for å eliminere bevegelser på er ved å stille inn kameraet til selv å ta bildet etter to sekunder, så du ikke må trykke på en knapp. Du kan også bruke en trådløs fjernutløser. 

> Les også: Slik får du flotte bilder i den gylne time

Landskap med skog i tåke

Ved å stille skarpt en tredjedel inne i bildet kan du få størst mulig dybdeskarphet. Hvis autofokus i kameraet sliter med å fokusere, velger du et område med mye kontrast.

© Shutterstock

5. Legg fokus en tredjedel inne i bildet

Du kan maksimere dybdeskarpheten i landskapsbildene dine ved å fokusere cirka en tredjedel inne i motivet. 

Denne avstanden kalles hyperfokalavstanden, og det er lettest å få det til hvis du bruker autofokus med et enkelt punkt eller manuelt fokus.

> Les også: 10 naturfenomener du må fotografere

6. Sett kameraet på live view og zoom inn

I den lille søkeren kan det være vanskelig å se om du har stilt skarpt riktig sted, så ofte hjelper det å slå på Live View på LCD-skjermen på kameraet og zoome helt inn på området for å sjekke skarpheten. 

Hvis det er skarpt solskinn, kan imidlertid skjermen gi gjenskinn, og da er det best å bruke søkeren. Hvis kameraet ditt har en elektronisk søker, kan du faktisk også zoome inn her.

> Les også: Dette er alt du må vite om panoramabilder