Tips fra eksperten

Ifølge Mark Galer er dette motivet perfekt for nybegynner som ikke er helt trygge på å panorere enda. Her kan kameraet nemlig gjøre veldig mye av jobben for deg. 

© Mark Galer

Fotoekspertens beste tips

Britiske Mark Galer er det man kaller en ekte nerd. Han elsker kamerateknologi, og i flere tiår har han undervist alt fra tenåringer til universitetsstudenter i å få mer ut av kameraene sine. Vi har spurt ham om de beste tipsene hans.

29. juli 2020 av Sarah Marie Winther

Det finnes omtrent ikke spørsmål om kameraer, objektiver og fototeknikk som Mark Galer ikke kan svare på. 

Den britiske fotografen har skrevet mer enn 30 bøker om fotografering, og i 14 år var han leder for fotoutdannelsen på det prestisjefulle RMIT University i Melbourne. 

I dag underviser han hovedsakelig online, og på YouTube-kanalen hans ligger det snaut 300 grundige videoer der han går i dybden på alt fra bildestabilisering til blitsstyring. Du ser kanalen hans her. 

Vi har snakket med den erfarne fotografen, og under får du noen av de beste tipsene hans.

> Les også: 5 gode grunner til å fotografere i råformat

1. Betal bare for funksjoner du trenger

Mark Galer har alltid vært interessert i ny teknologi, og han elsker å få seg et splitter nytt kamera eller objektiv. Men han mener på ingen måte at man bør bytte ut kameraet sitt bare fordi det har kommet en ny modell.

– Ofte møter jeg for eksempel på fotografer som har kjøpt et Sony a9 eller a9 II, altså actionkameraet, selv om de ikke fotograferer motiver som beveger seg raskt, i det hele tatt. Det er rett og slett unødvendig, sier han og legger til:

– Kameraet har ikke et like stort dynamisk område som det billigere a7 III, og det takler heller ikke høye ISO-verdier like bra. De kunne ha fått seg et kamera som passet bedre til behovene sine, for halve prisen.

Derfor er Mark Galers råd klart og tydelig: Oppgrader bare hvis du virkelig trenger de nye funksjonene, og ikke som et statussymbol eller fordi det må skje noe nytt. 

> Les også: Dette må du vite før du kjøper et objektiv

2. Programmer knappene på kameraet

De fleste speilreflekskameraer og speilløse systemkameraer har én eller flere såkalte brukerdefinerbare knapper som gjør at du kan programmere dine egne innstillinger. Typisk heter de C1, C2 og C3 eller bare 1, 2 og 3. 

Mark Galer kaller disse knappene «PAL»-innstillingene dine. Det står for portrett, action og landskap, siden det er disse motivtypene han fotograferer oftest, og derfor er det disse innstillingene han trenger. 

Ved å velge innstillinger som passer til de forskjellige motivene du fotograferer, slipper du å måtte justere lukkertid, blender, ISO-verdi og så videre hver gang du bytter motiv. I stedet kan du skifte mellom innstillingene med ett trykk.

> Les også: 10 gode tips for å unngå problemer med minnekortet

3. Autofokus og øyeregistrering fikser det

Tips fra eksperten

Mark liker godt å ta portrettbilder med den største blenderåpningen, som regel F1.4 eller F1.8. Tidligere gjorde den lille dybdeskarpheten det nesten umulig å treffe riktig med autofokus, men takket være ansikts- og øyeregistrering er det mye lettere.

© Mark Galer

I dag er kameraene langt mer avanserte enn det de var for bare ti år siden, men mange tror at de får bedre bilder av å velge så mange manuelle innstillinger som de bare kan, forklarer Mark Galer.

– Det gir ingen mening, for kameraene deres er veldig sofistikerte, og ofte vil de kunne gjøre hele jobben for dem. Men av en eller annen grunn har de valgt manuelt program, punktmåling, enkeltpunkts-autofokus, og så videre.

I mange situasjoner vil et bredt autofokusområde kombinert med øyeregistrering gi knivskarpe billeder – uansett om motivet er et menneske eller et dyr, for mange kameraer har en innstilling for både menneske- og dyreansikter. 

> Les også: Derfor er et fullformatkamera best

4. Venn deg til eksponeringskompensasjon

Eksponeringskompensasjon er et nyttig verktøy, og Mark Galer bruker det ofte når han fotograferer på et av de halvautomatiske programmene.

Hvor ofte vet han imidlertid ikke, for det blir gjort automatisk når han trenger å dempe eller forsterke lyset i et motiv. Jo mer teknikk som sitter i fingrene, desto mer kan han nemlig konsentrere seg om selve motivet.

– Ingenting er mer frustrerende enn å se en elev som skal fotografere en person, stå og stirre på kameraet sitt i flere minutter i stedet for samhandle med modellen. Å betjene et kamera skal være som å styre en bil, det skal skje på autopilot, sier han. 

> Les også: Bør jeg velge speilløst systemkamera eller speilreflekskamera? 

5. Ha alltid med et bordstativ i vesken

Tips fra eksperten

I dette bildet er det brukt en lukkertid på 8 sekunder. Dette var mulig fordi kameraet sto på et lite stativ på bakken, og fordi mannen på bildet satt helt stille.

© Mark Galer

Mange av landskapsbildene til Mark Galer er tatt noen få hundre meter fra hjemmet hans i Melbourne i Australia. Ofte bruker han lange lukkertider for å skape kreative effekter, og han har et nyttig tips til andre landskapsfotografer.

– Ofte tar jeg med et sånt lite bordstativ og setter det på bakken. Det veier ikke mye, og folk legger nesten ikke merke til det når det er så lavt, sier han.

> Les også: Slik velger du riktig kamerastativ

Mange flere tips fra eksperten i Digital FOTO

I Digital FOTO nr. 12/2020 kan du lese mye mer om triksene og teknikkene til Mark Galer, og du kan også få kamera-anbefalingene hans – uansett om det må få plass i lomma eller fryse lynrask action.

Hvis du ikke abonnerer enda, kan du akkurat nå få to blader og en fleksibel fotoryggsekk for bare 59 kroner + porto! Ryggsekken er utstyrt med smarte justerbare skillevegger som du kan plassere etter behov, så det blir plass til utstyret ditt.