Rødstrupe på gren

Velg kontinuerlig autofokus så autofokus følger punktet du har fokusert på, selv om motivet beveger seg.

© Shutterstock

4 ting fuglefotografen må ha i fotobagen

Med riktig utstyr kan du ta knivskarpe bilder av fugler - selv når de er på vingene. Her har du fire ting fuglefotografen må ha med i fotobagen.

4. mai 2020 av Christian Trant

1. Kraftig tele- eller zoomobjektiv

Et godt tele- eller zoomobjektiv på minimum 300 mm gir deg gode betingelser som fuglefotograf. Særlig hvis kameraet har en fullformat-bildebrikke, noe som gir deg større piksler enn det mindre bildebrikker gjør. 

I en fullformatbrikke skapes det mindre støy på høye ISO-verdier. Dermed blir ikke støyreduksjonen i kameraet aktivert så tidlig som i kameraer med en mindre bildebrikke. Dermed øker skarpheten og detaljnivået i bildene dine.

Har du råd til det, er selvfølgelig objektiver på 400 eller 500 mm enda bedre til fuglefotografering, for du får høyere oppløsning på større avstander, men du kan godt begynne med et objektiv på 300 mm. 

> Les også: Dette må du vite før du kjøper et objektiv

Fuglefenomenet sort sol
© Shutterstock

Fenomenet sort sol, der opptil flere tusen fugler skaper vakre formasjoner på himmelen som en forsvarsteknikk, kan oppleves om våren og høsten.

2. Få perfekt panorering med en gimbal

En gimbal er et stativ der tre små motorer holder kameraet ditt ultrastille, selv om du beveger deg rundt og filmer eller tar bilder. Derfor er gimbalstativet ideelt hvis du tar bilder av fugler med et tungt teleobjektiv. 

På tross av et relativt tungt objektiv kan du få ekstremt skarpe og glidende bevegelser og panoreringer med en gimbal. Det gir deg mulighet for å følge fuglenes bevegelser på en helt ny måte.

> Les også: Derfor må du ha en gimbal

Fugler som trekker sørover
© Shutterstock

I september og oktober er det trekktid for veldig mange fugler. Da er det mulig å fotograferer vakre formasjoner på himmelen når blant annet gjess og ender flyr i V-form på himmelen. 

3. Bruk en kikkert til å speide etter fuglene

Selv om du har et godt tele- eller zoomobjektiv, er det enklere å manøvre en kikkert. 

Derfor bør du pakke en kikkert i bagen slik at du ikke trenger å se gjennom kameraet ditt når du speider etter fuglene. 

> Les også: Dyrefotografens bestevenn: Slik bruker du en kikkert

Pilfink på gren
© Shutterstock

Er du en nybegynner innenfor fuglefotografering, er hagen eller parken gode steder for å begynne med det. Få kontroll på teknikken og kamerainnstillingene med de enkleste motivene.

4. Kom deg nærmere med lokkemat og kamuflasje

I likhet med jakt og fisking er det teknikken og avslutningen som bestemmer om du kommer hjem med fangsten. I dette tilfellet er fangsten det fantastiske bildet du fikk fordi du brukte lokkemat og kamuflasje.

Hvis du tar med deg lokkemat. for eksempel fuglefrø eller brød, i bagen, kan du kanskje være så heldig at drømmefuglen setter seg ned foran deg og kameraet ditt. Unngå å bli oppdaget med kamuflasje eller ved å plassere deg i skjul. 

> Les også: Slik kommer du deg nærmere dyrene med kameraet ditt