Solnedgang over Henningsvær

Et vidvinkelobjektiv byr på utrolige muligheter for flotte bilder, men det kan også gi kjedelige og intetsigende resultater. 

© Shutterstock

5 feil nybegynneren gjør med vidvinkel

Med et vidvinkelobjektiv kan du få med veldig mye av motivet i bildet, men i seg selv gir ikke det et interessant bilde. Under kan du lese om de vanligste nybegynnerfeilene med vidvinkelobjektiver – og hvordan du kan unngå dem.

20. september 2019 av Sarah Marie Winther

Et vidvinkelobjektiv er et fantastisk verktøy som kan forevige verden på en helt annen måte enn det øynene våre kan se. 

Men hvis du tenker at et vidvinkelobjektiv gir storslåtte bilder i seg selv, bør du tro om igjen.

Faktisk er det farlig enkelt å ta dårlige bilder med et vidvinkelobjektiv hvis du ikke er klar over hva styrkene og svakhetene til objektivtypen er. 

Under kan du se feilene vi oftest kommer over, når vi ser vidvinkelbilder fra nybegynnere.

> Les også: Vidvinkel – slik får du mest ut av objektivet

1. Du har ikke en interessant forgrunn

Et teleobjektiv trekker det som er i bakgrunnen, nærmere deg. Det gjør at du med et teleobjektiv kan få et godt bilde av for eksempel et vidstrakt landskap med fjell i horisonten.

Men et vidvinkelobjektiv gjør det helt motsatte, og det betyr at det som ligger i bakgrunnen, blir skjøvet enda lenger bort. 

Derfor er du nødt til å plassere ett eller flere elementer i forgrunnen, for ellers vil bildet føles tomt og intetsigende.

I et landskapsbilde kan dette for eksempel være et tre, en stein, et hus eller en vei – det er egentlig ikke så viktig, så lenge det er noe som kan fange blikket. 

Det fungerer spesielt godt hvis du går helt innpå, så man kan se detaljene tydelig. Det gir dybde og til syvende og sist et mer interessant bilde. 

> Les også: Dette er de beste vidvinklene akkurat nå

2. Du har ikke noe tydelig hovedmotiv

Når alt i bildet ditt har samme avstand til kameraet, er det ikke noe som trer tydeligt fram, for alt vil se lite og ubetydelig ut.

Men så fort du begynner å gå nærmere et element, vil det skille seg ut fra omgivelsene og tiltrekke seg oppmerksomhet.

Landskap i Norge fotografert med vidvinkel

Når alt i bakgrunnen blir skjøvet langt bort, er det veldig viktig at det er noe å se på i forgrunnen. Her kunne man for eksempel ha gått tett på noen av de fargerike blomstene og fått et mer interessant bilde. 

© Shutterstock

Med andre ord, når du plasserer noe nært kameraet i forgrunnen, vil det automatisk bli hovedmotivet ditt og det som dominerer bildet.

Derfor er det lurt å tenke over hva du velger å stille skarpt på. Spør deg selv om det for eksempel er noe mer interessant i nærheten, som du heller vil ha i bildet ditt.

> Les også: 5 tips for bedre landskapsbilder

3. Du prøver å presse inn for mye i bildet

Som nybegynner er det helt naturlig og forståelig å bli begeistret over hvor mye av omgivelsene et vidvinkelobjektiv kan fange i ett bilde.

Men begeistringen ender ofte opp med å gi kjedelige bilder med mange likegyldige eller til og med forstyrrende elementer, fordi du først og fremst har villet ha med alt i bildet.

Markedsplads i Vietnam fotograferet med vidvinkel

Her ser man tydelig hva som foregår på den travle gaten – men er det et spennende bilde? I stedet for å gå et par skritt bort går du nærmere og ned på kne og får skikkelig fokus på en av varene som blir solgt. 

© Shutterstock

Et godt eksempel er en markedsplass i en storby. Det er kanskje fristende å gå et par skritt bakover for å få med hele plassen i bildet, men mest av alt blir det bare et registrerende bilde av hvordan plassen så ut.

Finn i stedet en interessant detalj, for eksmpel en spennende vare i en av boderne, og gå helt innpå den, så den blir hovedmotivet og markedsplassen blir bakgrunnen.

> Les også: 10 tips for å bli en enda bedre fotograf

4. Du fotograferer mennesker tett på

Du har sikkert brukt smarttelefonen din til å fotografere deg selv eller andre. Husker du hvor vanskelig det var å få et godt bilde hvor de faktisk så ut som seg selv?

Dette kommer av at de fleste smarttelefonkameraer er utstyrt med vidvinkelobjektiver, og vidvinkelobjektiver forvrenger perspektivet – og det som regel ikke spesielt flatterende.

Ung mann fotografert med vidvinkel

Nesen ser gigantisk ut, kjeven og hårfestet er trukket tilbake og ørene har forsvunnet helt. Vidvinkelperspektivet er ikke flatterende for ansikter. 

© Shutterstock

Som med alle andre motiver blir det som ligger nærmest frontlinsen, uproporsjonalt stort, og som oftest vil det være nesen.

Med mindre du er ute etter et karikert resultat, er det altså best å holde seg helt unna vidvinkel når det gjelder ansikter. 

Du kan likevel bruke et vidvinkelobjektiv til for eksempel reportasje- eller gatefoto.

> Les også: Dette er de beste innstillingene for portrettbilder

5. Du bruker vidvinkel uten grunn

Den siste feilen er nok den de færreste noen gang oppdager, at de bruker vidvinkelobjektiv uten andre grunner enn at det er gøy eller annerledes.

Å bruke et bestemt objektiv kan være en metode for å utfordre seg selv, og hvis du er vant til å knipse med for eksempel teleobjektiv, kan en uke med vidvinkel sette fart på kreativiteten.

Sannheten er bare den at et vidvinkelobjektiv krever at du tenker over komposisjonen på en annen måte enn med for eksempel et teleobjektiv.

Hvis du bare bruker vidvinkelobjektivet fordi det var det som satt på kameraet da du tok det opp av vesken – ja, da vil også bildene dine gjenspeile det. 

> Les også: Dette må du vite før du kjøper et objektiv

Kanskje du er interessert i...